כל מה שאתם צריכים לדעת על ועד הבית

מהתנהלות שוטפת ומחויבויות ועד תביעות נזיקין

כמובן רובכם יודעים כי ועד הבית נבחר באמצעות אסיפת דיירים, שנעשית חוקית ברגע שיש בה רוב של בעלי דירות – אבל גם אז סמכויותיה אינן בלתי מוגבלות, וסמכויות הנציגות הן מצומצמות ומוגדרות מאד.

תפקיד הוועד הוא לשמור על המבנה ולתחזק אותו באופן שוטף, מה שכולל ניקיון, גינון בסיסי, תיקון או זיפות גג וכיוצא באלו משימות תחזוקה שוטפות שמטרתן לשמור על הקיים ולא ליצור חדש. לעומת זאת, כל שינוי משמעותי ברכוש המשותף או אפילו הפרטי, כגון הרחבת הדירה או נטיעת עץ פרי בחצר, דורש אישור מיוחד באמצעות אסיפת דיירים.

בבנייני מגורים שאינם מתוחזקים על ידי חברת ניהול קיים ועד בית – נציג מטעם הדיירים שמטפל בתחזוק השוטף. הוא שאחראי על הניקיון והסדר בבניין.

כל חלקי הבית המשותף – הקרקע, הגגות, המסד, חדרי המדרגות, המעלית, מקלטים, חדרי כביסה, מרתפים וכל מתקן המשמש את כל בעלי הדירות או חלק מהם ובלבד שנחשב לרכוש המשותף כהגדרתו בחוק המקרקעין, למעט החלקים הרשומים כדירות.

דיירי הבית מחוייבים על פי חוק לדאוג לשלומם של מבקרים בתחומי החצרות של הבית המשותף, לרבות הדיירים האחרים של הבניין. לפי פקודת הנזיקין חייב המזיק לפצות את הנפגע בגין הנזק שנגרם לו בגלל רשלנותו של המזיק. לכן כל דיירי הבית יכולים להיות אחראים לנזק שנגרם לאדם בזמן היותו בשטח המשותף.

בהנחה שמועסקים עובדים בבניין המשותף יש לדאוג לתשלום דמי ביטוח לאומי. הביטוח הלאומי בהיותו ביטוח סוציאלי, מפצה את הניזוק בעבור נזקים קבועים ומוגדרים מראש, ועד גבולות אחריות קבועים, שאינם משקפים תמיד את הנזק בפועל.

לעומת הביטוח הלאומי, בביטוח חבות מעבידים ניתן לתבוע גם נזקים תוצאתיים מרחיקי לכת שסיבתם בתאונת עבודה. בית המשפט הוא שיחליט על גובה הפיצוי בהתאם לעניין.

לסיכום – ניתן ומומלץ לנקוט בשיטות מניעה אשר מקטינות את ההסתברות להתרחשות נזק, או מצמצמות את גודל הנזקים שעלולים לקרות. ישנן דרכים רבות למניעת סיכונים – אי אפשר למנוע את כל הסיכונים לחלוטין ולכן מקובל לשקול את העברת הסיכון לגוף אחר. דבר שנעשה בדרך כלל בצורה של ביטוח ועד בית וחברת הביטוח לוקחת את הסיכונים על עצמה מה שמשאיר אתכם בראש שקט לנהל את שאר חלקי תפקיד ועד הבית.

ועדי ביתים

ועד הבית
תוכן עניינים
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות מותאמות אישית עבור ביטוח בניין משותף