תקנון בית משותף

כל מי שגר בבית משותף מודע היטב לכך שאותה אגודה לתרבות הדיור שכולנו מכירים, מפרסמת גם לא מעט מידע אודות תקנון בית משותף. הרעיון פשוט: אם אנחנו חיים ביחד, למה שלא נעשה את זה בנעימים? התקנון הזה כולל התייחסות ללא מעט פרטים וסעיפים, ואחד מהם הוא הנושא של אחזקת בעלי חיים.

זה נכון שבאופן כללי כל דייר יכול להחליט שהוא יגדל כלב, אך מה עושים אם הכלב מפריע לשכנים? אומנם לרוב תקנון הבית המשותף ידבר על כך שניתן לגדל חיות מחמד, אך אם הכלב של השכן מלכלך עם הפרשות, נובח ללא הפסקה או, חלילה, תוקף, כמובן שבעליו צריך לתת את הדין על העניין.

למה צריך תקנון בית משותף

כל מי שחי בבית משותף יודע לומר שהחיים בבניין עם הרבה דירות מביאים איתם לא מעט אתגרים.  לכן עולה השאלה, איך נוכל להגדיל את הסיכוי לחיות בטוב עם השכנים שלנו ולחלוק את כל השטחים המשותפים בלי שזה יעורר יותר מידי ויכוחים? על מנת שנוכל לעשות זאת קיים למעשה תקנון בית משותף אשר מאגד בתוכו לא מעט מצבים, סיטואציות ומקרים.

חשוב לדעת שבמדינת ישראל יש תקנון מצוי, וזה אומר, לדוגמה, שאם לא תחליטו על תקנון ספציפי לבית שלכם, הרי שגם בבניין המשותף שבו אתם גרים התקנון הקובע יהיה המצוי.

מצד שני, כמובן שניתן להכניס שינויים בהגדרות השונות של תקנון הבית המשותף ולכן חשוב לבדוק את הנושא הזה לעומק. מה שכן, חשוב גם לדעת שאם אתם רוצים להכניס שינויים לאותו תקנון בית משותף מצוי, אתם חייבים לעשות זאת בהתאם לחוקי ועד בית משותף.

כך למשל, כל שינוי שרוצים לעשות חייב להיות מקובל על כל בעלי הדירות. לדוגמה, אם תרצו לצרף לאחת מהדירות את החצר או את הגינה, הרי שכל בעלי הדירות בבניין, ללא יוצא מן הכלל, יהיו חייבים להסכים על העניין הזה.

תקנון בית משותף נבו

באיזה תחומים עוסק תקנון בית משותף?

במידה ולא נרשם על ידי בעלי הדירות תקנון מוסכם ומתוקן, כפי שראינו, התקנון שאליו יהיה צורך להתייחס הוא התקנון המצוי. אם אתם תוהים באיזה סוגיות עוסק התקנון הזה, אנחנו רואים שיש מגוון רחב של נושאים שכלולים בו, כמו למשל:

  • מינוי וועד הבית – איך עושים זאת וכמה אנשים צריכים לקחת חלק בוועד הבית.
  • ניהול אספות דיירים – מתי צריך לעשות זאת ובכל כמה זמן?
  • אחזקת הרכוש המשותף – מה נחשב בבניין לרכוש משותף ואיך עלינו לשמור עליו ולתחזק אותו לאורך השנים.
  • כמה ישלם כל דייר בהוצאות הקבועות של תחזוקת המבנה המשותף.
  • ניהול חשבון הבנק של הבניין המשותף.

בנוסף, עוד סוגיה שהרבה פעמים באה לידי ביטוי בנושא של תקנון בית משותף, זו סוגיית השיפוצים. איך עושים, מתי וכמה כל דייר יצטרך לשלם ביחס לאחרים, בהתאם לדירתו ולקומה שבה היא נמצאת.

תקנון בית משותף האגודה לתרבות הדיור

איך לשמור על שלום בית בין הדיירים?

במידה ואתם ממלאים את תפקיד ועד הבית, בוודאי כבר עשיתם ביטוח ועד בית, כי מה פתאום שתהיו ככה סתם חשופים לתביעות אישיות? מה שכן, אותו ביטוח ועד בית לא תמיד ייתן לכם מענה למצבים שבהם אחד מהשכנים רב עם השני בגלל הכלב שלו שמטריד.

לכן כדאי שתדעו: הנושא ההומאני בסופו של דבר כן תלוי בכם. זו הסיבה שבגללה, אם אתם יכולים, כדאי שתכנסו עוד היום אסיפת דיירים שבהם תדונו גם על אחזקת בעלי חיים בבניין, במידה ועוד לא עשיתם זאת בעבר. יש לכך משמעות אדירה כי בסופו של דבר תקנון בית משותף הוא מה שיעזור לכם לשמור על שלום בית בין דיירי הבניין המשותף.

מה עושים אם אחד מהדיירים לא מכבד את התקנון?

לצערנו הרב, החיים בבית משותף עלולים להוות אתר גדול ולא פעם בעלי הדירות לא מכבדים את התקנון. למשל, זה יכול להיות דייר שיש לו כלב והוא משחרר אותו גם במקומות הציבוריים וזה אסור ולא בסדר מבחינת שאר הדיירים.

כמובן שהדבר הראשון יהיה לדון בעניין הזה מול אותו דייר, אך יש מקרים שבהם לא נצליח להגיע להסכמות בקלות. לכן חשוב יהיה לפנות אל אותו תקנון בית משותף ולראות מה קבוע בו ומה מותר לנו לעשות בהתאם לאותו תקנון. מה שבטוח זה שהחיים בבניין המשותף צריכים להיות נוחים ונעימים לכולם וכדי למנוע ויכוחים מיותרים קיים התקנון החשוב הזה

מקדימים לעשות ביטוח לבניין כולו

זה נכון שאם אותו כלב של השכן יהרוס את הלובי, השכן יהיה זה שאחראי לשאת בעלויות. אך מה קורה אם המעלית סתם ככה נהרסה? או הצנרת הראשית של הבניין התפוצצה? כשלא מדובר על חיית המחמד של אחד מהשכנים אלא על תקלה כללית, הבניין כולו צריך לשאת בעלויות. לכן חשוב לעשות ביטוח אחזקת מבנה משותף, כי זה יחסוך לכם הרבה כאבי ראש בעתיד.

מרכז הביטוחים לא עולה הרבה כך שהדיירים כלל לא ירגישו שהם מפרישים כמה עשרות שקלים בחודש לטובת העניין הזה של ביטוח בניין משותף. מנגד, אם יהיה לכם צורך להפעיל את הביטוח בגלל תקלה כזו או אחרת בבית, אתם תברכו על קיומו, אז למה אתם מחכים?

 

שאלות נפוצות

אילו חובות יש לבעלי הדירות על פי התקנון?

החובות עשויים לכלול דברים כמו שימור ותחזוקת רכוש הקהילה, תשלומי חובות וכללי הרגל, תנאי שימוש בשטחי המשותפים, תנאי שימוש ביחידות הדיור ועוד.

אילו זכויות יש לבעלי הדירות על פי התקנון?

הזכויות עשויות לכלול דברים כמו השתתפות בהחלטות הקהילה, כינון חוקי ופרוצדורלי, זכות לפרטיות ביחידה הדיור ובשטחים המשותפים, וזכות להגשים תלונות ובקשות.

מהם הפרטים החיוניים שצריך לכלול בתהליך העריכה והשינויים של תקנון בית משותף?

הפרטים החיוניים עשויים לכלול את הליך איסוף החתימות, תיעוד השינויים, הודעה לבעלי הדירות, והקפצת דיון והצבעה בקהילה.

מהם העונשים להפרת תקנון בית משותף?

העונשים עשויים לכלול קנסות פיצויים, הפסקת שירותים או הגבלת השימוש בשירותים משותפים, ואף פעולות משפטיות כגון פונה לבית המשפט לדיני ישראל במקרים קשים יותר.

תקנון בית משותף
תוכן עניינים
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
ביטוח בתים משותפים
ביטוח בתים משותפים

אתם חיים בבית משותף ולכל אחד מכם יש אינספור ביטוחים? אתם לא זוכרים בכלל על מה אתם משלמים בכל חודש מרוב שכל כך הרבה חשבונות של פוליסות שונות מגיעים אליכם

קרא עוד »
ביטוח רכוש משותף
ביטוח רכוש משותף

אולי בחיי היומיום אתם לא שמים לב לכך, אך בפועל בבניין המשותף שלכם יש לא מעט רכוש משותף שלמעשה שייך לכולכם, דיירי הבניין. לדוגמא, המעלית בבניין היא של כולכם, ומשמעות

קרא עוד »
הכול על ביטוח בית משותף
הכול על ביטוח בית משותף

אתם שייכים לאותם האנשים שחלמו לגור בבית פרטי? בסופו של דבר קניתם גם אתם דירה בבניין משותף? אם כך, ברור מדוע אתם תוהים: איך מגנים על מה שיש לנו? אין

קרא עוד »

פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות מותאמות אישית עבור ביטוח בניין משותף